قالب دستوری اكشن اسكریپت

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

قالب دستوری اكشن اسكریپت

 

در اكشن اسكریپت نقطه برای نشان دادن خواص یا متدهای وابسته به یك شیی یا سمبل مووی كلیپ استفاده میشود . همچنین برای تعیین target path  در یك مووی كلیپ یا متغیر ، فانكشن یا آبجكت ها استفاده میشود . عبارت نقطه دار با نام شیئ یا كلیپ موردنظر آغاز شده ، نقطه میگذاریم و در آخر با  یك المان كه توسط شما تعیین میشود پایان می یابد .

بطور مثال خاصیت

x

 

 

كه برای مووی ها میباشد مكان افقی مووی را روی صحنه مشخص میكند . مثلا عبارت

ball.x

نشان دهنده مشخصه

x

از كلیپ

ball

میباشد .


مثال دیگر :

submit

یك متغیر در كلیپ

Form

است كه در كلیپ

shop

قرار دارد . عبارت

shop.form.submit=True

 مقدار متغیر

submit

  از

form

را

True

میكند .


مثال دیگر : عبارت

ball.play();

را داریم .

play

یك متد از كلیپ

ball

است كه باعت اجرای این كلیپ میشود .


نقطه همچنین با شیی مجازی _root  و _parent كار میكند . شیی مستعار _root  به Timeline اصلی بر میگردد. شما از این شیی میتوانید برای خلق Target path های مطلق استفاده كنید . بطور مثال عبارت زیر باعث فراخوانی فانكشن Buildgameboard  در مووی كلیپ functions در Timeline اصلی میشود .
_root.functions.buildgameboard();
از شیی مجازی _parent برای مراجعه یه یك كلیپ كه كلیپ كنونی در آن قرار دارد استفاده میشود . همچنین میتوانید برای ساخت target path وابسته استفاده اش كنید .

آكولاد:
عبارات اكشن اسكریپت توسط آكولاد ها گروه میشوند .به مثال زیر توجه كنید .

on(release) {
            myDate = new Date();
            currentMonth = myDate.getMonth();
{

سمی كالن :
عبارات زبان اكشن اسكریپت با سمی كالن پایان میابد . مثال:

column = passedDate.getDay();
row    = 0;

اگر شما سمی كالن پایانی را فراموش كنید هیچ مشكلی برای اسكریپت شمل پیش نمی آید اما بهتر است برای شیوایی اسكریپت خود آنرا همیشه بگذارید .

پرانتز ها :
وقتی شما یك فانكشن تعریف میكنید ، باید پارامتر های فرستاده شده در فانكشن را در پرانتز قرار دهید . مثال :

function myFunction (name, age, reader){
            ...
}

همچنین برای آسانتر شدن عبارات ریاضی در اسكریپت نیز از پرانتز ها بصورت ذیل استفاده میشود .
(در زبان های برنامه نویسی اعمال ریاضی بترتیب خاصی در پراسیجر تفسیر میشوند . وقتی یك عبارت ریاضی داخل پرانتز باشد محاسبه آن قبل از بقیه عبارت صورت میگیرد . به مثال زیر دقت كنید :

Total =2+3*5 ;
Total =(2+3)*5 ;

در عبارت اولی ابتدا عمل ضرب و سپس جمع صورت میگیرد و پاسخ عدد 17 است
در عبارت دوم بعلت وجود پرانتز ابتدا پرانتز محاسه و سپس ضرب صورت میگیرد و جواب 25 است .

از پرانتز همچنین برای مقدار دهی عبارات استفاده میشود . قالب كلی آن مانند مثال زیر است :

(new Color(this)).setRGB(0xffffff);

اگر بخواهید از پرانتز استفاده نكنید باید از 2 عبارت استفاده كنید :

myColor = new Color(this);
               myColor.setRGB(0xffffff);

حساسیت به حروف كوچك و بزرگ :
فقط كلمات كلیدی اكشن اسكریپت به حروف حساسند و در بقیه موارد میتوانید از هر دو حالت استفاده كنید .
شما نمیتوانید از اسم های رزرو شده اكشن اسكریپت بجای نام اشیای خود استفاده كنید .
اگر كلمات كلیدی اسكریپت را از لحاظ كوچكی و بزرگی اشتباه بنویسید اسكریپت حاصل دچار مشكل خواهد شد . keyword ها در حالت پیش فرض در پنجره اكشن به رنگ آبی هستند

كامنت نویسی :
كامنت ها كد نیستند بلكه جملاتی اند كه طراح در میان كد ها برای توضیح درباره كد مینویسد تا در رجوع بعدی خود كاری كه انجام داده را بیاد آورد . در اكشن اسكریپت از دو بك اسلش پشت سر هم ، برای نوشتن كامنت استفاده میشود . خطی كه با //  شروع شود جزو كد ها به حساب نمی آید و در كامپایل فایل فلش نادیده گرفته میشود . در نوشتن كامنت محدودیت لغتی وجود ندارد .

كلمات كلیدی :
اكشن اسكریپت تعدادی از لغات خاص را برای استفاده های خاص زبان اسكریپت برای خود رزرو كرده كه شما نمیتوانید این لغات را بعنوان اسم متغیر ، فانكشن یا اسامی لیبل استفاده كنید .
این كلمات عبارتند از :

break else instanceof typeof
case for new var
continue function return void
default if switch while
delete in this with

 

ثابت ها :
ثابت ها چیز هایی مانند متغیر ها هستند با این تفاوت كه مقدارشان هرگز تغییر نمیكند . بطور مثال ثابت های BACKSPACE, ENTER, QUOTE, RETURN از ثابت های شیی key هستند كه به كلید های كیبورد مربوطند . مثلا برای اینكه بفهمید كاربر كدام كلید را فشار داده از كد زیر استفاده میكنیم .

if(Key.getCode() == Key.ENTER) {
            alert = "Are you ready to play?";
            controlMC.gotoAndStop(5);
}



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ▼ برنامه نویسی

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 518
بازدید دیروز : 8156
بازدید هفته : 2828
بازدید ماه : 339282
بازدید کل : 182755339
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 51